Thursday, May 8, 2014

Hirupan Ajaib secawan Teh



TEH – Unchang atau Serbuk?
      Tidak dapat dinafikan teh mempunyai banyak khasiat dari segi kesihatan, seperti membantu melawan kanser, penyakit jantung dan diabetes, di samping mambantu mengurangkan berat badan dan kandungan kolesterol dalam darah.
      Dalam kehidupan moden sekarang, kebanyakan minuman teh kita menggunakan teh unchang, yang mana uncangnya diperbuat daripada kertas atau kain nipis.
Uncang teh yang diperbuat daripada kertas ini merbahaya kerana kertas selalunya dirawat dengan bahan kimia epichlorohydrin.
Epichlorohydrin ini merupakan bahan yang juga terdapat dalam racun makhluk perosak, yang mana ia memberi kesan kepada kesuburan orang lelaki, mengurangkan imun badan, dan berpotensi menajadi penyebab kanser, terutamanya bahan kimia ini mempunyai ciri larut air.
Sejak kebelakangan ini, uncang teh juga diperbuat daripada plastic atau nylon (polyethylene terephthalate atau PET) atau sebatian fiber yang lain. Bahan ini
Berpontesi menjadi toksik (beracun) kepada badan kerana bahan toksik ini boleh larut dalam air teh.
Oleh itu, jalan terbia bagi mengelakkan semua kesan buruk daripada pengguna the unchang ialah memggunakan teh serbuk untuk membuat air teh.


No comments:

Post a Comment