Monday, April 28, 2014

Zink - apa dia Zink dan kenapa dia penting untuk kita.



Zink: Penting untuk Kesihatan Manusia

Zink merupakan elemen surih yang penting untuk manusia , haiwan dan tumbuh-tumbuhan. Ia adalah penting untuk pelbagai fungsi biologi dan memainkan peranan yang penting dalam lebih daripada 300 enzim dalam tubuh manusia. Tubuh dewasa mengandungi kira-kira 2-3 gram zink. Zink yang terdapat dalam semua bahagian badan ianya di dalam organ-organ , tisu, tulang, cecair dan sel-sel. Otot dan tulang terdapat kebanyakan daripada zink badan ( 90%). Kepekatan tinggi terutamanya zink dalam kelenjar prostat dan air mani.

Zink - penting untuk pertumbuhan dan pembahagian sel
Zink adalah penting terutamanya semasa mengandung, untuk janin yang semakin meningkat yang sel-sel membahagi dengan cepat . Zink juga membantu untuk mengelakkan kecacatan sejak lahir dan penghantaran pra-panjang. Zink adalah penting dalam mengaktifkan pertumbuhan - ketinggian, berat dan perkembangan tulang - pada bayi, kanak-kanak dan remaja.

Zink - penting untuk kesuburan
Zink memainkan peranan yang penting dalam kesuburan. Bagi lelaki , zink melindungi kelenjar prostat daripada jangkitan ( Prostat ) dan akhirnya daripada pembesaran ( hipertropi prostatik ). Zink membantu mengekalkan jumlah sperma dan mobiliti dan tahap normal testosteron serum.

Bagi wanita , zink boleh membantu merawat masalah haid dan mengurangkan gejala-gejala yang dikaitkan dengan sindrom prahaid ( PMS).

Zink - penting untuk sistem imun

Antara semua vitamin dan mineral, zink menunjukkan kesan kuat pada sistem imun semua - penting. Zink memainkan peranan yang unik dalam T- sel. Tahap zink rendah membawa kepada dikurangkan dan lemah T- sel yang tidak dapat mengenali dan melawan jangkitan tertentu . Peningkatan tahap zink telah terbukti berkesan dalam memerangi radang paru-paru dan cirit-birit dan jangkitan lain. Zink juga dapat mengurangkan tempoh dan tahap selesema biasa .

Zink - penting untuk rasa , bau dan selera makan
Zink mengaktifkan kawasan otak yang menerima dan memproses maklumat dari rasa dan bau sensor. Tahap zink dalam plasma dan kesan zink pada lain-lain nutrien , seperti tembaga dan mangan , selera makan pengaruh dan citarasa . Zink juga digunakan dalam rawatan anoreksia.

Zink - penting untuk kulit , rambut dan kuku
Zink mempercepatkan pembaharuan sel-sel kulit. Krim zink digunakan untuk bayi untuk melegakan ruam lampin dan untuk menyembuhkan luka dan kecederaan. Zink juga telah terbukti berkesan dalam merawat jerawat , masalah yang memberi kesan terutamanya remaja, dan zink telah dilaporkan mempunyai kesan positif ke atas psoriasis dan neuro dermitis .

Zink juga digunakan sebagai agen anti -radang dan boleh membantu melegakan tisu kulit, terutamanya dalam kes-kes ivy racun , selaran matahari , lepuh dan penyakit gusi tertentu.

Zink adalah penting untuk rambut yang sihat. Tahap zink yang tidak mencukupi boleh menyebabkan kehilangan rambut, rambut yang kelihatan nipis dan membosankan serta boleh membuatkan rambut putih
 awal. Terdapat juga beberapa syampu yang mengandungi zink untuk membantu mencegah kelemumur.

Zink - penting untuk penglihatan
Kepekatan tinggi zink terdapat dalam retina. Dengan usia kemerosotan retina zink yang seolah-olah memainkan peranan dalam pembangunan yang berkaitan dengan usia degenerasi makula (AMD ), yang membawa kepada kehilangan separa atau lengkap penglihatan. Zink juga boleh melindungi dari rabun malam dan mencegah perkembangan katarak .

Siapa yang memerlukan zink ?
Setiap orang memerlukan zink. Kanak-kanak memerlukan zink untuk membesar, orang dewasa memerlukan zink untuk kesihatan.  Bayi untuk membesar, kanak-kanak dan remaja , wanita hamil dan ibu-ibu menyusu , atlet , vegetarian dan orang tua sering memerlukan lebih zink.

Daripada mana kita mendapatkan zink ?
Kita mendapat zink terutamanya daripada makanan kita. Sumber-sumber utama zink adalah (daging merah) daging lembu, ayam , ikan dan makanan laut, bijirin dan produk tenusu. Zink banyak didapati daripada daging. Bioavailabiliti makanan berasaskan tumbuhan adalah lebih rendah kerana serat dan asid phytic yang menghalang penyerapan zink.

Diet yang seimbang adalah cara terbaik untuk menyediakan badan anda dengan zink. Satu tambahan zink atau suplemen multi-vitamin/multi-mineral harian boleh diambil sekiranya pengambilan pemakanan anda tidak mencukupi. *

Berapa banyak zink yang kita perlukan?
Badan kita kerap memerlukan zink.
Disyorkan pengambilan harian adalah:
Bayi 5 mg
Kanak-kanak 10 mg
Wanita 12 mg
Wanita Hamil 15 mg
Menyusu Wanita 16 mg
Lelaki 15 mg
Wanita hamil dan ibu-ibu menyusu memerlukan lebih banyak zink untuk memastikan pembangunan optimum janin dan bayi yang baru lahir.

Kehidupan harian yang sibuk, membuatkan kita mahu sesuatu yang mudah di dapati yang boleh menjimatkan masa kita. Disini saya memperkenalkan Shaklee Zinc Complex yang mampu membekalkan keperluan zinc setiap hari.






 

No comments:

Post a Comment